Klacht

Ik ben uitgenodigd voor een klachtgesprek. Gelukkig geen klacht tegen mij, maar tegen een medewerker van Bureau Jeugdzorg. Ik ken de moeder die de klacht heeft ingediend. Haar kinderen hebben een paar jaar één van ‘mijn’ weekendgezinnen bezocht.

De klacht draait om de (verplichte) ouderbijdrage. Haar kinderen zouden bij een tante gaan wonen. Deze tante kwam haar belofte niet na. Binnen een paar dagen zaten de kinderen bij hun oma en nu zijn ze terug bij moeder. Dankzij andere hulpverlening lukt het haar weer om voor de kinderen te zorgen. Moeder kreeg rekeningen voor de ouderbijdrage. Het LBIO (Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen) had immers het signaal gekregen dat de kinderen bij hun tante gingen wonen. De moeder heeft meteen gebeld, maar het LBIO neemt geen wijzigingen aan van ouders. Vervolgens belde ze de medewerker van Bureau Jeugdzorg, die het zou regelen. Regelen betekent in de praktijk: doorgeven aan een afdeling die een mutatie doorgeeft. De opdracht was om de pleegzorg terug te brengen naar weekendpleegzorg. Die was eens per maand (en dan hoef je geen onderhoudsbijdrage te betalen). Maar er was enkel ‘weekendpleegzorg’ doorgegeven. Daaronder verstaat het LBIO: ieder weekend. Dus een ouderbijdrage.

Nu ziet moeder niet wat Bureau Jeugdzorg doorgeeft en ziet Bureau Jeugdzorg niet wat het LBIO naar ouders stuurt. Dus liep de rekening op, kwam alles bij een incassobureau terecht en werd het uiteindelijk een klachtenprocedure. Waar kun je het soms druk mee hebben in de jeugdhulpverlening.


Tags: ,