Het verhaal van … een leerkracht

Doorgaans merk ik op school eigenlijk geen verschillen tussen leerlingen die bij hun eigen ouders wonen en kinderen die in een pleeggezin opgroeien. Soms echter doet zich plotseling een situatie voor, waarbij het verschil naar boven komt. Leroy hoort mij praten over Moederdag en de schrik slaat hem om het hart: voor welke mamma? Ik kan hem geruststellen, want hij hoeft niet te kiezen. Hij mag zelfs niet eens kiezen: hij maakt lekker twee cadeautjes en dan is er ook nog wel een vriendje dat even wil helpen als het veel werk is. Opgelucht neemt Leroy vrijdags voor Moederdag twee pakjes mee naar huis.

Deborah blijft na schooltijd in de klas rondhangen als de uitnodigingen voor de musical meegegeven zijn. Ik voel wel dat er iets is, dat ze iets wil vragen, maar heb geen idee wat. Ik laat haar wat klusjes doen in de hoop dat ze ermee voor de draad komt. Als ze het plantje op mijn bureau water geeft, vraagt ze zachtjes: “Zijn die over?” Ze wijst naar twee uitnodigingen die daar nog liggen. Gelukkig begrijp ik ineens waarom ze dat vraagt en geef haar gauw een extra uitnodiging.

Ik begin in de klas een verhaal over de geschiedenis van het kind, over ouders en grootouders, met de opdracht thuis met vader of moeder een stamboom te tekenen. Het brengt in het pleeggezin heel wat emotie teweeg, maar dankzij pleegmoeder komt ook Taylor met zijn stamboom op school. Ik vind contact met ouders altijd al zeer belangrijk, maar contact met pleegouders is helemaal noodzaak!


Tags: , ,